دانش و مهارت کلید موفقیت

دانش و مهارت کلید موفقیت

درباره مهارت ها زندگی
دانش و مهارت کلید موفقیت

دانش و مهارت کلید موفقیت

درباره مهارت ها زندگی

احترام به حریم خصوصی یکدیگر

http://s2.picofile.com/file/7326086983/jdaf_blogsky.gif

آیا می‌دانید هر فردی برای خود حریم و قلمرویی دارد؟ وقتی این موضوع را بفهمید و اثرات آن را درک کنید با حیرت به رفتار خود و دیگران نگاه کرده و واکنش طرف مقابل خود را نیز پیش‌بینی خواهید کرد.

فضایی که یک فرد ادعای مالکیت آن را دارد حریم نامیده می‌شود. این فضا می‌تواند خانه یا زمین شخصی، فضای داخل اتومبیل یا اتاق شخصی و حتی محدوده معینی از فضای دور تا دور بدنتان باشد. در واقع محدوده دور تا دور بدن نوعی حریم خصوصی است که اگر فرد بیگانه‌ای به آن نزدیک شود بلافاصله بدن واکنش نشان خواهد داد.

در این حال تپش قلب بالا می‌رود، میزان آدرنالین خون افزایش یافته و خون بیشتری به مغز و ماهیچه‌ها فرستاده می‌شود و به عبارتی فرد برای جنگ یا گریز آماده می‌شود. البته فرزندان، همسر، والدین و دوستان صمیمی ازجمله افرادی هستند که اغلب به آنها اجازه می‌دهیم به حریم شخصی و خصوصی‌مان وارد شوند. در واقع هر چه ارتباط ما با دیگران صمیمی‌تر شود به همان نسبت اجازه داریم به حریم افراد وارد شویم یا آنها را به حریم خود وارد کنیم. برای درک بهتر مثالی می‌زنیم.

فرض کنید بتازگی با یک همکار جدید آشنا شده‌اید. در ابتدا با او برخورد سردی خواهید داشت و محتاطانه و با فاصله معینی با او صحبت می‌کنید. با گذشت زمان که او را بهتر شناختید، به او اعتماد کرده و فاصله‌تان را کمتر می‌کنید و سرانجام او را به حریم شخصی و گاهی خصوصی‌تان وارد می‌کنید.

اما ممکن است گاهی به اجبار و ناخواسته دیگران به حریم‌تان وارد شوند، به طور مثال به همراه چندین فرد غریبه وارد آسانسور شده‌اید. فضای تنگ آسانسور موجب می‌شود که افراد به شما نزدیک و وارد حریم شخصی‌تان شوند. معمولا در این مواقع عکس‌العمل‌ها مشابه است. حتی با آشنای خود صحبت نمی‌کنیم. اغلب سر متمایل به پایین بوده و چهره بی‌حرکت است و هیچ احساسی را بروز نمی‌دهیم. حتی به خود اجازه نگاه کردن به اطراف را هم نخواهیم داد. شماره طبقات را از بالای سر دیگران و بسیار محتاطانه می‌بینیم و سعی می‌کنیم کمتر تکان بخوریم. همه این واکنش‌ها نشان‌دهنده آن است که افراد بیگانه بدون آن که ما بخواهیم به حریم خصوصی یا شخصی‌مان وارد شده و باعث ناآرامی و آزردگی‌خاطر ما شده‌اند. بنابراین اگر بخواهید حضور شما برای دیگران و حضور دیگران برای شما احساس خوبی به همراه داشته باشد به این قاعده طلایی توجه کنید: «فاصله‌ها را حفظ کنید».

روانشناسان اروپایی معتقدند که شعاع حریم اطراف سفیدپوستان طبقه متوسط عموما به یک اندازه است. حریم خصوصی از 15 تا 46 سانتی‌متر؛ در این حریم فقط کسانی که از نظر احساسی به شخص نزدیک هستند اجازه ورود دارند. همسر، فرزندان، والدین، دوستان صمیمی و اقوام نزدیک از این جمله‌اند. خوب است بدانید حریمی با وسعت کمتر از 15 سانتی‌متر بسیار خصوصی بوده و در واقع فضای دور تا دور بدن را می​گویند که فقط با برخورد فیزیکی (دست دادن، روبوسی و...) به آن وارد می‌شویم. حریم شخصی، فاصله‌ای 47 تا 120 سانتی‌متری است که ما در مهمانی‌ها، اجتماعات و گردهمایی‌های اداری رعایت می‌کنیم. حریم اجتماعی نیز فاصله‌ای 120 تا 360 سانتی‌متری است که در برابر افراد غریبه و بیگانه مانند پستچی، تعمیرکار یا همکار جدید رعایت می‌کنیم.

فواید حفظ حریم خصوصی

فردی که حریم خصوصی‌اش را محترم بشمارد عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برای زندگی دارد. به حریم خصوصی دیگران احترام خواهد گذاشت و همین نیز در ایجاد ارتباطش با دیگران تاثیر مثبت دارد.

هر انسانی در حریم خصوصی‌اش بدون ریا و تظاهر بدون اثر گرفتن از هر چیز و هر کسی به خود می‌اندیشد و اعمال خود را مورد قضاوت قرار داده و اصلاح می‌کند. ورود افراد ناشناس و بیگانه به حریم خصوصی می‌تواند افکار، عقاید و مهم‌تر آن که عواطف و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد را دچار تنش و سردرگمی کند. افرادی که حریم خصوصی خود را از بین برده‌اند افرادی بی‌انگیزه به زندگی‌اند چون از علایق، افکار و رویاهایشان و در واقع از خودشان چیزی در ذهن نمانده که بخواهند با آن زندگی کنند. این افراد اغلب پرخاشگر و عصبی بوده و معمولا به شخصی وابسته تبدیل می‌شوند.

به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید

حریم خصوصی در چارچوب زندگی مشترک هم باید رعایت شود. وقتی 2 نفر با هم ازدواج می‌کنند این تصور را دارند که باید روی همسرشان احساس مالکیت داشته باشند و گاهی نیز به خود اجازه می‌دهند در مورد همه چیز همسرشان تصمیم بگیرند، اما همسران بدانند باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. روحیات، عواطف و خواسته‌های زن و مرد بنا بر تفاوت‌های جنسیتی‌شان با یکدیگر متفاوت است و احترام به آن یکی از مولفه‌های اساسی در حفظ حریم خصوصی زوجین است. به طور مثال، دنیای مردان استدلالی و دنیای زنان احساسی است. مردان هنگام بروز مشکلات دوست دارند به درون ذهن خود فرو رفته تا خود مشکل را حل کنند، اما زنان دوست دارند مشکلشان را مطرح کنند. راز صمیمیت، درک روحیات یکدیگر است. در این مواقع زنان باید با آغوش باز و روی گشاده به استقبال همسر روند و اگر دیدند مرد در دنیای ذهنی خود فرو رفته مدت کوتاهی، او را به حال خود رها کنند.

سپس با زمینه‌سازی، او را به صحبت کردن تشویق کنند. در مقابل، مردان نیز بنا بر طبیعت زنان که بسیار احساسی هستند در زمان بروز مشکلات نیاز به شنونده‌ای فعال دارند. کافی است 10 دقیقه به سخنان همسر خود گوش فرا داده و با عبارات کوتاهی او را به آرامش ترغیب کنند. بنابراین پذیرش دنیای متفاوت همسران روشی برای احترام به حریم خصوصی یکدیگر است. حتی این روزها کیف ،موبایل، لپ تاپ و وسایل شخصی افراد در زمره حریم خصوصی آنها تعریف می شود و لازم است همسر و فرزندان برای دسترسی به این وسایل یا آگاهی از
چند و چون آنها ، از طرف مقابل اجازه بگیرند و یا بهتر است ورود پیدا نکنند.


منبع: جام جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد