دانش و مهارت کلید موفقیت

دانش و مهارت کلید موفقیت

درباره مهارت ها زندگی
دانش و مهارت کلید موفقیت

دانش و مهارت کلید موفقیت

درباره مهارت ها زندگی

مکان ضبط خاطرات در مغز مشخص شد

محققان M.I.T برای اولین بار نشان دادند خاطرات در سلول‌های ویژه‌ای در مغز ذخیره می‌شوند. آنها با فرستادن یک خوشه کوچک نورونی به محل ذخیره خاطرات می‌توانستند خاطره خاصی را پیدا کنند و با اندکی حرکت دادن این دسته نورون، آن خاطرات ناگهان گم می‌شدند.



روش کار یافتن خاطرات، به کارانداختن تک‌نورون‌ها است، نورون‌هایی که بشدت کوچک هستند و نمی‌توان به آنها حتی کوچک‌ترین الکترودها را هم وصل کرد. محققان برای به فعالیت‌واداشتن تک‌نورون‌ها از اپتوژنتیک استفاده کردند. اپتوژنتیک شاخه‌ای از علم است که به دانشمندان اجازه می‌دهد سلول‌ها را دستکاری کنند تا آنها به نور حساس و به اصطلاح سنسور نوری شوند. این سلول‌های دستکاری‌شده، بعدا در استفاده از لیزرها به کار برده می‌شوند، به این صورت که باریکه‌ای از لیزر به محل خاصی از مغز روی این خوشه نورون‌های حساس به فوتون تابیده می‌شود.

البته سوژه‌های فعلی دانشمندان M.I.T، موش‌ها بودند. موش‌هایی که دچار یک دستکاری ژنتیکی شده‌اند و نورون‌های مغز آنها با استفاده از اپتوژنتیک دچار تغییر شده است. مغز موش و انسان ساختمان بسیار مشابهی دارد و کارکرد‌های بسیاری از بخش‌های این دو موجود کاملا مثل هم هستند، ولی با این حال هنوز راه زیادی تا اپتوژنتیک‌کردن مغز انسان باقی مانده است.

در این آزمایش، محققان ابتدا به موش‌ها یک شوک الکتریکی وارد کردند تا آنها یک خاطره ترس را در ذهن خود در ناحیه هیپوتالاموس ایجاد کنند. سپس با استفاده از لیزر، نورون‌های محل ذخیره این خاطره را فعال کردند. نتیجه این بود که موش‌ها در یک حرکت ناگهانی تدافعی، خود را جمع کردند و دولا شدند؛ گویی خاطره شوک الکتریکی دوباره برای آنها یادآوری شده است.

مساله حائز اهمیت در این پژوهش، این است که دانشمندان بالاخره مطمئن شدند خاطرات درون مغز، فیزیکی هستند، نه تصوری و ادراکی. این یعنی می‌توان خاطراتی را پاک کرد و در آینده می‌توان اختلالات روانی را که بیشتر مربوط به کارکردهای نادرست نورون‌ها هستند، درمان کرد. همچنین می‌توان کارکرد‌های بخش‌های مختلف مغز را به صورت مشخص‌تر فهمید و دانست که وقتی مغز فردی صدمه می‌بیند یا در حوادث، بخش‌‌هایی از آن ناکارآمد و بی‌ارتباط می‌شوند، دقیقاً چه رخ می‌دهد.

اکنون سوال مهمی که پیش می‌آید، این است که خاطرات ما چگونه به رمز درآمده و کدگذاری شده‌اند؟ آیا با تاباندن لیزر می‌توانیم بفهمیم داده‌های جدید چگونه مکان‌یابی می‌شوند و چرا در آن مکان‌ها جای می‌گیرند؟ و آیا می‌توان ارتباط بین خاطرات تصویری و اعصاب حساس به نور را کشف کرد...؟

extremetech / مترجم: مریم درودیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد